I midten av rommet står hovedattraksjonen for øyeblikket; ei vogn fra 1800-tallet av typen sjes.
Sjes - Kjennetegn
- Engelsk opprinnelse
- Trekkes av én hest
- Ett sete med plass til to personer
- Som regel polstret
Denne typen kjøretøy var populær fra begynnelsen av 1800-tallet.
Iløpet av dagen har jeg fått prøve meg på å materialbestemme og datere denne. I laboratoriebiblioteket finnes mange bøker med detaljbeskrivelser av vogner gjennom tidene, fjærtyper, hjultyper, maling, tekstiler, trevirke, metallarbeid og garving. Alt er relevant i forhold til denne vognen. Den er sammensatt av flere materialer og teknikker. Håndverkerne som har utført arbeidet er bl.a. spinner, vever, syerske, garver, smed, møbelsnekker, snekker, hjulmaker, maler og dekormaler. Ofte gjorde én person arbeid innenfor flere yrkesgrupper. Dette er et godt stykke arbeid som jeg har fått lov til å studere nøye.
Ved hjelp av disse brillene kan man forstørre objektet flere ganger. Det er spennende å kunne studere malingslagene og avskalingen. Man ser til og med individuelle malingsstrøk og konturer av underliggende dekorasjonsmaling.
Her ser man C-fjærene i vognen. Disse er plassert i par, med to foran og to bak. De forskjellige fjærtypene ble raskt benyttet i vogner etter oppfinnelsen. C-fjærene var en nyvinning fra ca. år 1800, men kom senere til Norge enn de gjorde i England og sentraleuropa.
Ved hjelp av en dagslyslampe med høyere kelvin-verdi enn den generelle belysningen ser man virkelig fargene. Ved retusjering av slike malerarbeider, og kunstverk generelt er det viktig med riktig lyssetting under arbeidet. Ellers kan de nye fargene bli helt feil i forhold til originalen.
Her ser man dekorasjonsmaling på ryggen av fatingen(også kalt vognkasse), i gult og sort over grønn base.
Jeg gleder meg til å kunne studere vognen nøyere iløpet av praksisuka. Jeg har vært så heldig å få tilbud om å rengjøre deler av den som et ledd i konserveringsprosessen. Spennende!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar